1 785 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300
Subskrypcja w bocie na Facebooku. Poradnik krok po kroku – Chatfuel.

Subskrypcja w bocie na Messengerze. Chatfuel – poradnik.

1 786 wizyt

O roli chatbotów w dobie content marketingu pisałem przy okazji tekstu dla Marketer+. Na Facebooku działa aktywnie ponad 300 000 chatbotów, z czego ponad 50% zostało stworzonych w Chatfuelu (narzędzie do budowy botów na Facebooku). Komunikacja marketingowa w obrębie komunikatorów staje się coraz silniejsza. Oferują one bowiem dodatkowe możliwości interakcji na linii użytkownik-marka.


Newsletter w Messengerze

Newsletter w Messengerze cechuje się wysokim zaangażowaniem – przeczytaj case study Prasówki zSieci. Wszystkie wysyłane wiadomości docierają do użytkownika, a kilkudziesięciu procentowe wskaźniki kliknięć sprawiają, że ciężko szukać konkurentów. O ile wiele osób tworzy boty, aby dystrybuować treści z np. swoich blogów, to często zapomina się o możliwości wypisu – od razu mówię, że jestem na tym punkcie uczulony i sam osobiście zgłosiłem kilkanaście botów 🙂

Szukasz najnowszych wiadomości ze świata social media i marketingu? Subskrybuj Prasówkę zSieci.


Subskrypcja w Messengerze

Facebook od afery z Cambridge Analytica Facebook zaostrzył swoją politykę, która wymaga dodatkowej weryfikacji wszystkich chatbotów (de facto wszystkich aplikacji – każdy chatbot to aplikacja Facebooka), które wysyłają lub chcą dystrybuować regularnie treści. Wiadomości w Messengerze oznaczane są odpowiednimi tagami, które oznaczają rodzaj wysyłanej treści. Mówimy tu o dwóch rodzajach: treści promocyjne i treści niepromocyjne np. newsy czy artykuły z bloga, notyfikacje z aplikacji. Jaka jest różnica pomiędzy tagiem Subscription a Update? Zasadnicza.


Znacznik Subscription

Grafika przedstawiająca opis znacznika Subscription w bocie na Facebooku.

Chatboty, które są budowane z myślą pełnienia funkcji newslettera, powinny wysyłać wiadomości ze znacznikiem Subscription. Znacznik ten oznacza, że możemy wysyłać wiadomości do użytkowników, którzy wyrazili na to wcześniej zgodę bez konieczności ich interakcji w ciągu ostatnich 24. Innymi słowy, kiedy wysyłasz wiadomości, a użytkownik z różnych względów nie podejmie interakcji, to nie tracisz go z bazy i wciąż możesz do niego wysyłać treści np. za 2 godziny z przypomnieniem o przeczytaniu poprzedniej. Długie, wiem, ale krócej nie umiem.


Znacznik Update

Grafika przedstawiająca opis znacznika Update w bocie na Facebooku.

W przeciwnym wypadku zmuszony będziesz stosować znacznik Update, który pozwala na komunikację w tzw. oknie 24+1. Co oznacza tzw. „okno 24+1”?

Jest to znacznik Update, który pozwala na wysyłanie 1 wiadomości na 24h do użytkowników oraz 1 wiadomości w ramach okna 24+1, którą możesz wykorzystać jako follow-up. Kluczowy jest tu fakt, że użytkownik musi podjąć interakcję z chatbotem, by móc do niego wysłać wiadomość następnego dnia. Innymi słowy, użytkownicy będą MUSIELI kliknąć dowolny, aktywny element chatbota np. przycisk lub menu, aby otrzymywać od Ciebie np. newsletter przez cały miesiąc.


Jaka jest różnica pomiędzy znacznikiem Subscription a Update?

Różnica jest znacząca, bo jeżeli użytkownik „prześpi” jeden dzień kliknięcia czy podjęcia interakcji (np. kliknięcie przycisku) to automatycznie tracisz go z bazy. A umówmy się – to dużo większe ryzyko utraty aktywnych użytkowników i subskrybentów niż tradycyjny wypis z chatbota.

Grafika przedstawiająca zakładkę Broadcast w Chatfuel i ustawienie tagów.

No, więc mam nadzieję, że przekonałem do tego, by budować chatboty z myślą o znaczniku Subscription. Jednym z warunków otrzymania weryfikacji jest posiadanie zapisu oraz wypisu z chatbota – tę funkcję należy także uwzględnić w pokazowym wideo, które jest częścią formularza.


Jak zdobyć znacznik Subscription w Messengerze?

Facebook udostępnił formularz zgłoszeniowy. Jest on dostępny w Ustawieniach każdego z fanpage’y na Facebooku.Znajdziesz go, przechodząc do Ustawień, a następnie klikając Platforma Messengera z lewego menu. Powinieneś zobaczyć to:

Grafika przedstawiająca Ustawienia profilu i miejsce, gdzie znajdziesz formularz zgłoszeniowy swojego bota.

Jeżeli pod informacją „Wypełni 1-minutową ankietę…”nie widzisz zielonego znacznika, to znaczy, że musisz taką ankietę wypełnić. W moim przypadku udało się przejść ten proces pomyślnie. Ankietę możesz wypełnić w języku polskim. Niezbędne jest nagranie wideo (screencast), gdzie pokażesz najważniejsze funkcje Twojego bota i przejdziesz całą ścieżkę jak potencjalny użytkownik.

W wideo należy pokazać możliwość subskrypcji do otrzymywania treści, przykład treści, które planujesz wysyłać oraz w jaki sposób użytkownik może się wypisać. Bez tych elementów możesz zapomnieć o akceptacji chatbota.

No dobra, koniec teorii – czas zbudować bota.


Jak utworzyć zapis w bocie na Facebooku? 💡

Swoją drogą, opowiadałem o tym w ramach naszego vloga – Marketim (Pezet, nagramy coś wierzę… tik, tok), więc jeżeli nie chcesz czytać to mam dla Ciebie także wideo. Poradnik w formie tekstu znajdziesz pod spodem 🙂


Subskrypcja w bocie na Facebooku – poradnik w Chatfuel.

Pokażę Ci jak w prosty sposób zbudować mechanizm, który umożliwi subskrypcję i wypis w bocie na Facebooku. Przy okazji opowiem Ci trochę, czym są atrybuty i jak możesz je wykorzystać w swoim bocie. Pracuję na Chatfuel (darmowe narzędzie do budowy chatbotów w Messengerze – jest świetne!) i ten poradnik jest oparty właśnie o to narzędzie. Nie przedłużam.

1⃣ Chatfuel – krok pierwszy

Zaloguj się do narzędzia Chatfuel i przejdź do bota, w którym chcesz umieścić subskrypcję Twoich treści w Messengerze. Do budowy zapisu i wypisu niezbędne będą 3 bloki. Opisana tu metoda opiera się wyłącznie o atrybuty – jest to uniwersalna, choć nie jedyna metoda. W niektórych wypadkach np. gazet, dużych serwisów informacyjnych lepszym wyborem będzie subskrypcja za pomocą pluginu Google Site Search. Omówiłem tę metodę w powyższym wideo. W tekście ją pominąłem, bo wyjdzie i tak długi tekst – a Netflix czeka 😉 Wracając…

Dobrą praktyką jest utworzyć osobną grupę, którą nazwiesz np. Subskrypcja i umieścisz w niej 3 puste bloki. W taki sposób jak na zrzucie ekranu poniżej – możesz je nazwać w identyczny sposób. Zaczniemy od bloku start.

Grafika przedstawiająca 3 bloki w Chatfuelu niezbędne do utworzenia subskrypcji w bocie na Facebooku.


2⃣ Blok start – czy wyrażasz zgodę…

Na potrzeby poradnika pokazuję jak zbudować blok startowy, lecz może się zdarzyć, że Twoim blokiem start będzie po prostu Welcome Message – tak jak w Prasówce zSieciwtedy po prostu pomiń ten krok.Pamiętaj, tylko by w Welcome Message dodać button, który będzie prowadził do bloku subskrypcja (opisany w kroku 2). W bloku start dodaj tekst z pytaniem o to, czy dany użytkownik wyraża zgodę na otrzymywanie treści od Ciebie. 

Pytanie możesz oczywiście poprzedzić przywitaniem, urozmaicić gifem, a zdania podzielić na osobne tekstowe bloki, które rozdzielisz pluginem typing, który poprawi customer experience w Twoim chatbocie. 

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Niezależnie od tego, jak długi będzie Twój wstęp i czy będą go poprzedzały pytania w związku z RODO, to na końcu zawsze znajdują się dwa przyciski:

Quick Reply: Jasne, że tak 🌟, który prowadzi do bloku o nazwie subskrypcja.

Quick Reply: Może innym razem, który prowadzi np. do menu czy innych funkcji Twojego bota. To przycisk, który oznacza, że użytkownik nie chce subskrybować Twojego.

Save to: {{sub_welcome}} – atrybut, który będzie oznaczał, że użytkownik, który ma przypisany atrybut {{sub_welcome}} o wartości (Value) Jasne, że tak 🌟 wyraził zgodę na otrzymywanie treści w chatbocie na Messengerze. To za pomocą tego atrybutu w zakładce Broadcast będziesz mógł wysyłać np. newsletter czy wybrany rodzaj treści, na który użytkownik wyraził zgodę. 

To atrybut, który wykorzystamy także w bloku Unsub, który będzie umożliwiał użytkownikowi wypis z chatbota. 


3⃣ Blok subskrypcja – sukces!

To blok, który zobaczy użytkownik po kliknięciu poprzedni przycisk Jasne, że tak 🌟. Innymi słowy, jest to pierwsza wiadomość, którą zobaczy Twój nowy subskrybent, więc nie zapomnij go gorąco przywitać – gify mogą się tutaj przydać


Potwierdzenie zapisu w bocie na Messengerze

W tym bloku możesz także umieścić krótkie potwierdzenie, że użytkownik właśnie dokonał zapisu i w każdej chwili może się wypisać wpisując np. Wypisz lub klikając Zatrzymaj powiadomienia z menu (te podpunkty opisałem na samym końcu). Na końcu tego bloku możesz umieścić plugin Go to Block, który przekieruje użytkownika do kolejnych funkcji lub ewentualnie umieścić plugin automatycznych sekwencji – pisałem o tym przy okazji marketing automation w Messengerze.


W tym momencie umożliwiłeś użytkownikowi zapis zgodnie z wytycznymi Facebooka. Od teraz do wszystkich użytkowników, którzy mają przypisany atrybut {{sub_welcome}} o wartości (Value) Jasne, że tak 🌟 możesz wysyłać wiadomości ze znacznikiem Subscription.

Nie oznacza to, że nie musisz przejść weryfikacji Facebooka. Jest ona wymagana i konieczna niezależnie od posiadania zapisu i wypisu w chatbocie. 


4⃣ Wypis – no niestety…

Pocieszę się. Lepiej, żeby użytkownik mógł wypisać się sam, niż rozwścieczony zacznie publicznie narzekać w social media. Przyznaję się, mi też się zdarzyło, ale pracuję nad tym (dzięki Paweł 😉 ). Z doświadczenia powiem Ci, że nie musisz się obawiać mitu, że gdy użytkownik zobaczy opcję wypisu, to od razu się wypisze. Taki sam wymóg jest w każdym newsletterze od lat.

To dobra praktyka i sytuacja win-win. Oczywiście, oznacza to, że ktoś stracił zainteresowanie, co powinno być alarmujące, ale nie zawsze czarne jest czarne 🙂

W bloku Unsub na samej górze umieść Typing, aby symulować pisanie i poprawić user experience. Pod spodem umieść plugin Setup User Attribute, gdzie atrybut {{sub_welcome}} ustawisz o wartości (Value) Not set.


Powyżej przykładowa konfiguracja bloku, który umożliwia wypis użytkownika z chatbota w Messengerze. Na samym końcu umieściłem plugin Go tu Block, aby płynnie przejść do np. menu, gdzie użytkownik może skorzystać z innych funkcji. Umówmy się – nie wszyscy, którzy odwiedzają mój fanpage, subskrybują Prasówkę. Ich strata, ale rozumiem 😉

I co, i to wszystko? 


Sekcja AI – odpowiedzi na słowa 🔍

No prawie. Jeszcze 30 sekund w zakładce AI, gdzie dodamy słowa typu: Wypisz, Zatrzymaj powiadomienia, które będą kierowały użytkownika bezpośrednio do wypisu. Zaufaj 🙂


Dobrą praktyką jest także stworzenie grupy odpowiedzi, które mogą świadczyć o intencji wypisu, choć nie zawsze. Stąd dla zapytań w górnej części np. Jak się wypisać, Chcę anulować  itp. przypisałem akcję, która wyświetla wiadomość: Jeżeli chcesz anulować subskrypcję, wystarczy, że wpiszesz Unsubkorzystam z angielskiego, bo krócej 🙂

W dolnej części znajduje się grupa słów, które są przypisane do akcji, która kieruje użytkownika bezpośrednio do bloku Unsub, czyli miejsca, gdzie od razu zostaje wypisany z subskrypcji. To z pewnością pozytywnie wpłynie na odbiór Twojego chatbota, a zaufaj mi, że o słowie churn nie będziesz szybko nawet myślał.


Dobre praktyki & know-how 😎

Praca w Chatfuelu i atrybutach daje ogromne możliwości pod kątem zarządzania komunikacją w chatbocie. Przypisanie atrybutów do każdego bloku w Twoim chatbocie np. {{visited}} o wartości 1, a w każdym kolejnym bloku o wartości {{1}}+1 umożliwi Ci bardzo precyzyjnie śledzenie każdego ruchu użytkowników.

W ten sam sposób możesz np. zliczać ile newsletterów przeczytał każdy z Twoich czytelników – korzystam z tego mechanizmu przy Prasówce zSieci. Taki element grywalizacji 🙂


Trigger – feedback jest cenny ⭐

Najcenniejsza wiedza jest na wyciągnięcie…najczęściej języka. Wystarczy pytać a jak pytać to tych, którym coś przeszkadzało i postanowili się wypisać. Być może część z nich zapisała się przez przypadek, lecz to nic nie kosztuje, a dużo cennej wiedzy, którą możesz wykorzystać do usprawnień Twojego bota.

Oto przykładowa konfiguracja, która pozwala na wysłanie wiadomości po upływie 1 dnia o 8:30 po tym, gdy ich atrybut {{sub_welcome}} zmienił wartość na Not set, co oznacza, że musieli się wypisać z newslettera.


Menu – najważniejsze skróty

Z poziomu zakładki Configure możesz skonfigurować Menu. Jest ono widoczne z każdego miejsca w chatbocie i może się składać z 11 aktywnych elementów i 2 submenu. Łącznie daje do widok 3 kart, gdzie możesz umieścić kluczowe funkcje czy bloki Twojego chatbota. Potraktuj Menu jako miejsce do szybkiej nawigacji, gdzie umieszczasz skróty, by przyśpieszyć poruszanie się użytkownikowi.

Dobrą praktyką jest, aby przycisk do zatrzymania powiadomień bądź zresetowania chatbota się tam znalazła. Po zmianie polityki cenowej w Menu nie znajduje się już informacja, że bot jest zbudowany za pośrednictwem tej platformy.


Kilka słów na koniec 🧐

Moim zdaniem umiejętne wykorzystanie atrybutów stanowi dziś o sile chatbotów i komunikacji w Messengerze. Cała logika opiera się właśnie o te parametry, które mogą zmieniać się dynamicznie na podstawie aktywności w Customer Chat na stronie czy być przesyłane bezpośrednio z CRM. Nie mówiąc już o drzewkach, którego potencjału wiele osób nie dostrzega. No, ale o tym kolejny wpis 🙂

To wszystko stanowi bardzo potężne narzędzie, które jest dziś dostępne za darmo a do jego budowy wystarczy dobra kawa i mam nadzieję, że ta lektura. 

W razie jakichkolwiek pytań jestem do dyspozycji tu i tu i tu.

Udanych chatbotów! 🤖

Udostępnij:
Kategoria:Chatbot, Poradniki, zhome
POPRZEDNI WPIS
Jak zbudować ankietę w chatbocie na Messengerze? + integracja z Google Sheets.
CZYTAJ NASTĘPNY WPIS
Kalendarz Marketera 2019. Planer do social media.
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij