7 608 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300
Grafika do blogposta.

Monitoring internetu dla blogera. Kompletny przewodnik.

7 609 wizyt

W tym tekście nie znajdziesz rankingu narzędzi, czy ich przeglądu. Wybór jest oczywisty. Dziś opowiem Ci dlaczego każdy bloger powinien posiadać narzędzie do monitoringu internetu. Niezależnie czy dopiero zaczynasz, czy jesteś już dojrzałym blogerem. Monitoring internetu pomoże Ci docierać do nowych odbiorców oraz do obecnych czytelników. Pokażę Ci w jaki sposób sam korzystam z Brand24.

Narzędzia – na czym pracować?

Wybór jest prosty – Brand24. I nie chcę się przerzucać argumentami, że to lepsze, a tamto coś tam. Zapewne i tak nie brzmiałbym obiektywnie, dlatego pokażę Ci co udało się zrobić, korzystając i pracując jednocześnie w Brand24. Pokażę Ci dokładnie z których projektów korzystam na co dzień, które integracje wykorzystuję i na, które rzeczy warto zwrócić uwagę. Aaaa, i z samego narzędzia korzystam od 2014-12-07 – długo zanim dołączyłem do zespołu.


Monitoring internetu – czyli co?

Monitoring internetu pozwala Ci śledzić dyskusje, wpisy na dowolny temat. Innymi słowy, za ich pomocą możesz śledzić np. wpisy na Twój temat, czy śledzić udostępnienia Twoich wpisów z bloga. Jako początkujący bloger, próbujący docierać do nowych odbiorców możesz śledzić dyskusje związane z Twoją specjalizacją, kategorią. Dzięki temu możesz włączać się w dyskusję, czy podsyłać teksty ze swojego bloga (o ile dotyczą dyskusji ;)).

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Jednak nie ma żadnego problemu, abyś od czasu do czasu znalazł super okazję na konsolę, czy inspiracji do prezentu dla ukochanej.

Jak bloger może wykorzystać monitoring internetu?

Możliwości zależą od Twojej wyobraźni. Serio. Dziś opowiem Ci o tych, które przydadzą Ci się, niezależnie w jakiej branży działasz. Pokażę Ci, jak to wygląda u mnie i dlaczego to nie musi być trudne i czasochłonne. Z jednej strony możesz obserwować dyskusje na temat Twojej osoby, bloga, a z drugiej możesz śledzić pirackie wersje swojej książki, tak jak to robi Michał Szafrański.

 

Mając określone zwroty, możesz obserwować buzz dokoła danej kampanii, afery, czy po prostu zbierać dane do wpisu. Chyba nie muszę wspominać, że klientów też tak możesz szukać?

Monitoring własnej marki – ja, ja, ja

To obszar, który jest monitorowany najczęściej. Monitoring własnej marki. W tym projekcie warto uwzględnić następujące elementy:

  • adres swojego bloga – wystarczy samo mateuszczech.pl (bez www/https),
  • imię i nazwisko,
  • profile społecznościowe (@mateuszczech_, @mateuszczech__),

Grafika przedstawiająca konfigurację projektu w Brand24


Dzięki temu możesz w jednym miejscu agregować wszystkie treści, które dotyczą Twojej marki osobistej. I nawet jeżeli na początku nie będzie tych wpisów dużo, to gromadzisz w ten sposób statystyki (np. zasięg, ilość interakcji). Dzięki nim możesz ocenić wpływ poszczególnych postów oraz doglądać efektów w formie np. comiesięcznych raportów.

PROTIPY

  1. Jeżeli chcesz sprawdzić udostępnienia wybranego wpisu, to jako zwrot kluczowy podaj jego adres w formie: mateuszczech.pl/o-mnie.
  2. Analogicznie do monitoringu własnej marki możesz śledzić innych blogerów, czy blogi.

Monitoring Twojej kategorii – branża, branżunia

W obrębie kategorii możesz posiadać wiele projektów. W zależności, jaki jest Twój temat zainteresowań, projekty będą się różniły. Opowiem Ci o tym, jak to wygląda u mnie, aby Ci zobrazować, w jaki sposób określić pierwsze projekty z Twojej kategorii.

Boty, chatboty

Pewnie zdążyłeś się już zorientować, że ten temat jest mi bliski. Szczególnie jeżeli mówimy o Messengerze. To mój konik, obszar, w którym jako autor się poruszam. Jako że zależy mi na tym, aby docierać do nowych odbiorców oraz budować wizerunek osoby związanej z Messengerem – włączam się w dyskusję, dzielę się treściami z bloga.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.


Jak widzisz, treści w Polsce dotyczącej botów na Facebooku, czy Messengerze nie ma zbyt wiele. Może to oznaczać, że być może użytkownicy rozmawiają na ten temat, posługując się innymi zwrotami niż bot na facebooku, bot na Messengerze.

Messenger Marketing – Twoja nisza

Jeżeli działasz w danym segmencie, to warto obserwować dyskusje, czy pojawiające się treści. Dzięki temu nie dość, że będziesz na bieżąco ze wszystkimi treściami, to możesz brać czynny udział w dyskusjach, które są związane z Twoją działalnością. W moim przypadku są to tematy związane z Messenger Marketingiem.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.


Jeżeli prowadzisz bloga kulinarnego, to możesz śledzić dyskusje związane z przepisami. Jako specjalista od reklamy na Facebooku możesz śledzić treści dotyczące Facebook Ads. Dzięki takiemu projektowi możesz dodatkowo sprawdzić, w którym medium prowadzone są dyskusje z Twojej branży. Dodatkowo sprawdzisz, którzy autorzy udzielają się najczęściej oraz którzy generują największe zasięgi.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.


W tym projekcie głównie wyszukuję dyskusji związanych z Chatfuel’em, czy zagadnieniami związanymi z botami. Często pojawiają się pytania dotyczące obsługi, czy integracji. Dzięki monitoringowi mogę wchodzić w interakcję i podsyłać np. własne poradniki, czy odpowiadając bezpośrednio na Twitterze, czy Facebooku.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.


Chatfuel – a Ty, na czym pracujesz?

Budując boty, pracuję na Chatfuel’u. Monitoring agregujący treści dookoła narzędzia – pytania, nowości, case studies to elementy, z którymi warto być na bieżąco. Możesz je wykorzystać jako element edukacji, jako dane do prezentacji, czy śledzić nowe rozwiązania. Tu także spotkasz pytania, na które jako ekspert możesz udzielać odpowiedzi.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.


Dodatkowe możliwości monitoringu internetu

Jako aktywnie działający bloger zapewne chcesz wiedzieć, jaki jest wydźwięk Twojej obecności w sieci. Szkoląc, czy sprzedając kurs zapewne warto podzielić się pozytywnymi rekomendacjami uczestników, czy klientów. W obydwu przypadkach możesz wykorzystać dodatkowe funkcje – kontekst dyskusji oraz widżet.


Kontekst dyskusji

To nic innego jak pomiar zwrotów, które pojawiają się we wzmiankach monitorujących Twoją markę osobistą. Na podstawie kontekstu dyskusji możesz określić elementy, które wyróżniają Cię jako markę. Jeżeli pozycjonujesz się jako ekspert od reklamy, to zapewne celujesz w określenia typu: Facebook Ads, Google AdWords, czy wyrażenia ze słowem polecam.

Grafika przedstawiająca projekt w Brand24.

Dzięki kontekstowi dyskusji jesteś w stanie ocenić, czy Twoja komunikacja osiąga zakładane efekty. W moim wypadku można wyróżnić takie zwroty jak:

Muszę przyznać, że to określenia, które idealnie opisują to, czym się zajmuję. Mogę chyba wypić za komunikację. Mogę?

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

PROTIP

Czy zastanawiałeś się kiedyś co mówi się o blogerach z Twojej kategorii? Kontekst dyskusji pozwoli Ci określić ich wyróżniki, a Tobie w znalezieniu niszy.


Widżet – niech wzmianki pracują na Ciebie

Widżet to nic innego jak interaktywny komponent, w którym możesz umieścić wybrane wzmianki ze swojego projektu. Idealnie pasuje do zakładki O mnie (u mnie już jest). Jest to element, który możesz wykorzystać jako element Twoich wpisów na blogu.

Jeżeli pisałbym o aferze dookoła #DeleteFacebook mógłbym osadzić bezpośrednio np. wszystkie posty, które mówią o usunięciu profilu. Dzięki temu Twój czytelnik zyska dodatkową wartość, a Twoje wpisy będą jeszcze ciekawsze. A gdyby tak widżet wykorzystać do konkursu? A może jako agregat treści? Możliwości jest sporo. Możesz zobaczyć jak to wygląda na blogu Maćka Budzicha – klik.


Analiza – umiesz liczyć? Licz na siebie

I nie chcę Cię przestraszyć. Nie wymienię Ci tutaj 20 wskaźników, które nic nie wnoszą lub nie mają sensu. Zwrócę Ci jednak uwagę na 3 elementy, które dadzą Ci możliwość wyciągnięcia wniosków. Pokażę Ci także, gdzie możesz automatycznie porównywać wybrane przez Ciebie zakresy.

Widżet – niech wzmianki pracują na Ciebie Widżet to nic innego jak interaktywny komponent, w którym możesz umieścić wybrane wzmianki ze swojego projektu. Idealnie pasuje do zakładki O mnie (u mnie już jest). Jest to element, który możesz wykorzystać jako element Twoich wpisów na blogu.


Informacje, które powinny Cię szczególnie interesować i które warto monitorować to:

  • Liczba wyników – świadczy o ilości wzmianek, które pojawiają się w wybranym zakresie czasu,
  • Zasięg social media – estymacja na temat zasięgu, który generują wpisy dookoła Twojej marki,
  • Wskaźnik interakcji – mówi o zaangażowaniu. Tu dodatkowo możesz analizować wpisy Twojego autorstwa wykorzystać filtrowanie (tutorial–klik).

Czas, czas… – mam na to rozwiązanie

Gif przedstawiający analizę w zakładce podsumowanie.

Wiem, że czasu mało. W zakładce Podsumowanie, po prawej stronie znajdziesz 5 wskaźników (są także w zakładce analiza), które są automatycznie analizowane. Jeżeli masz ustawiony zakres dat na Ostatnie 30 dni, to są one analizowane w odniesieniu do poprzednich 30 dni. Wybrany przez Ciebie zakres jest analizowany do tego samego tylko z przeszłości. Dzięki temu nie musisz nic wyliczać. Liczy się samo. Pamiętaj, że work smart, not hard.

Dodatkowe integracje i aplikacja mobilna


Nie sztuką jest odświeżać panel co minutę. Wymarzony scenariusz to taki, gdy pamiętasz o narzędziu tylko wtedy, gdy faktycznie jest taka potrzeba. A jako fan Slacka, to wymarzonym miejscem jest dedykowany kanał na Slacku ze wzmiankami z panelu. Zarówno tymi dotyczącymi samego Brand24, ale także z pozostałych projektów.

Integracja ze Slackiem

Grafika przedstawiająca integrację Brand24 ze Slackiem


Dzięki temu nie dość, że nie muszę śledzić projektu w kolejnej karcie przeglądarki, to dodatkowo otrzymuję od razu powiadomienie na specjalnym kanale. Nie ma konieczności wchodzenia w dashboard. Wzmianki otwieram bezpośrednio z kanału, co oszczędza czas i podnosi komfort pracy. Kto lubi niepotrzebnie klikać?

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Aplikacja mobilna

Jeżeli nie korzystasz ze Slacka, to integrację może Ci zastąpić aplikacja mobilna. Bezpośrednio z telefonu możesz zarządzać projektami, tworzyć nowe, ale to co najważniejsze, to otrzymywać powiadomienia o nowych wzmiankach. W moim przypadku większość zapytań obsługę z aplikacji mobilnej Slacka.

Grafika przedstawiająca aplikację mobilną.

Jeżeli w Twoim przypadku lepiej sprawdzają się wiadomości e-mail, to możesz ustawić powiadomienia e-mail – ja jestem jednak fanem aplikacji i integracji.


Podsumowując

Z samym narzędziem pracuję głównie z poziomu Slacka. Panel odwiedzam codziennie, lecz zebrane dane staram się przeglądać raz w tygodniu. I o ile w blogowaniu nie chodzi o liczby, to często umykają nam udostępnienia naszych wpisów, a podziękowanie za udostępnienie zawsze jest mile widziane. I można podchodzić sceptycznie do monitoringu internetu, lecz z perspektywy czasu nie wyobrażam sobie pracy bez niego.

Grafika przedstawiająca telefon.


Ilość treści, która się pojawia, jest ogromna. Do tego zróżnicowanie kanałów sprawia, że ciężko za tym nadążyć. Mało tego, integracje, ustawione projekty, powiadomienia sprawiają, że dziś mogę się tylko koncentrować na odpowiadaniu. Bez myślenia, czy czegoś nie przegapiłem lub coś ominąłem. A to jest dziś dla mnie na wagę złota.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Wypróbuj Brand24 przez 14 dni za darmo.


A Ty, korzystasz z monitoringu internetu? A może śledzisz treści w inny sposób? Chętnie wymienię spostrzeżenia, czy podrzucę kilka wskazówek. Porozmawiajmy 🙂

Udostępnij:
POPRZEDNI WPIS
213 Prasówka zSieci. 23 lutego
CZYTAJ NASTĘPNY WPIS
Quiz na Messengerze – poradnik. Jak go wdrożyć?
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij