6 016 wizyt 6 016 wizyt 6 016 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300
marketing automation messenger

Marketing automation w Messengerze

6 017 wizyt

O automatyzacji napisano już wiele. Udowadniano nie raz, że jest potrzebna na pewnych etapach działań marketingowych. Ten tekst nie będzie udowadniał jej słuszności. Chcę dziś wziąć na warsztat kanał komunikacji, jakim jest Messenger i potencjał, jaki drzemie w jego automatyzacji. Jeszcze kilka miesięcy temu brzmiałoby to jak abstrakcja, a jak jest dziś?

Messenger jako platforma społecznościowa

Rozpatrywanie Messengera w kategorii osobnej platformy społecznościowej, ale zapytasz jak to? Przecież to integralna część z Facebooka, z której korzysta ponad 1,2 miliarda osób miesięcznie. Kanał zarezerwowany do rozmów ze znajomymi, wymiany ciekawych linków. Tak było, lecz dziś świat Messengera zmienił się o 180 stopni. A kolejne funkcjonalności sprawiają, że jesteśmy jeszcze aktywniejsi w tym kanale. Każda z kolejnych nowości sprawia, że Messenger zaczyna przypominać platformę społecznościową.

Rola chatbotów w transformacji Messengera

W 2016 roku Zuckerberg opowiadał o możliwościach, jakie będą płynąć z wykorzystania sztucznej inteligencji w Messengerze. W tamtym czasie, temat był zarezerwowany dla dużych marek, partnerów. Do dziś pamiętam film, który pokazywał pełen proces zakupowy. Całość była osadzona w Messengerze. Od wyboru produktu, po jego elementy personalizacji, aż po zakup.

Dziś chatboty coraz silniej przebijają się do świadomości, a marketerzy dostrzegają potencjał tego kanału komunikacji. W Polsce głównie za sprawą bota Multikina, gdzie użytkownik może wybrać kino, seans i przejść do rezerwacji biletów. Drugim przykładem są Milionerzy. Gra osadzona w Messengerze, która angażuje odbiorców oraz informuje o nowym odcinku w telewizji.

Możliwości marketing automation w Messengerze

Nieograniczone. Jednak, aby to zobrazować, posłużę się przykładami, które znamy z narzędzi do marketing automation. Porzucone koszyki. Brzmi znajomo? Dzięki automatyzacji możesz zaplanować komunikację, która będzie docierała do osób, które rozpoczęły pewien proces, lecz go nie dokończyły. Multikino tego elementu nie ma, a szkoda.

Kolejnym rozwiązaniem jest możliwość docierania do osób, które skomentowały nasz post. Możesz stworzyć osobne komunikaty dla osobnych postów, gdzie np. pogłębisz dany temat, czy prześlesz dodatkowe materiały.

Automatyzacja w Messengerze pozwali Ci także tworzyć rozbudowane ścieżki, gdzie możesz wysyłać wiadomości w odpowiedniej sekwencji i z ustalonymi odstępami czasu. Marzy mi się gra, gdzie użytkownik będzie eksplorował nowe tereny, odkrywał historię, a całość będzie dostarczana sekwencyjnie — obiecuję, że w tym roku taka gra powstanie.

Jak więc wdrożyć marketing automation w Messengerze?

Wbrew pozorom nie trzeba mieć wdrożonego chatbota na własnej stronie firmowej. Można to zrobić z poziomu aplikacji Facebooka – https://developers.facebook.com/apps. Tego typu rozwiązanie, bez wsparcia programisty ogranicza się do wysłania wiadomości, gdy użytkownik skomentuje nasz  post. Nie chcę duplikować treści, więc zamieszczam link do poradnika, który przeprowadzi Cię krok po kroku — klik.

[easy-subscribe design=”design8″]

Chatboty – Chatfuel

Narzędzi do tworzenia własnych chatbotów bez konieczności programowania na rynku jest wiele. Osobiście korzystam z rozwiązania Chatfuela, które jest rozbudowane, a przy tym jest intuicyjne. Jeżeli planujesz stworzyć swojego pierwszego chatbota, to ten poradnik Ci pomoże (zobacz poradnik), a moje case study utwierdzi, że warto (przeczytaj).

Marketing automation – krok po kroku

W tej części dowiesz się, w jaki sposób wdrożyć moduł odpowiedzialny za automatyczne wysyłanie wiadomości, gdy osoba skomentuje dowolny lub konkretny post na Twoim fanpage. Pokażę Ci także, jak wdrożyć zaawansowane sekcje automatyzacji na podstawie sekwencji.

Automatyczne wysyłanie wiadomości po skomentowaniu

W Chatfuel przejdź do sekcji Grow, która jest dostępna z lewego menu. Zostaniesz przekierowany do panelu, gdzie znajdziesz opcje, które pomogą w popularyzowaniu Twojego rozwiązania. Na tym etapie interesuje Cię moduł Acquire users from comments.

marketing automation messenger


Aby dodać nową regułę automatyzacji, wystarczy, że klikniesz Add rule.

marketing automation messenger

Na tym etapie zostanie wyświetlone okno, gdzie możesz zdefiniować reguły dla konkretnego lub wszystkich postów. Po kolei:

1. Rule name — to nic innego jak nazwa Twojej reguły automatyzacji. Pozwoli Ci zachować porządek, gdy będziesz ich tworzyć więcej.

2. Track comments under — do wyboru masz dwie możliwości:

  • Any post — jeżeli chcesz wysyłać określony komunikat do osób, które skomentują dowolny post z Twojego fanpage’a,
  • Specific post — opcja odpowiedzialna za stworzenie automatyzacji, gdy użytkownik skomentuje konkretny post,
  • Facebook post to track comments — w tym miejscu wklej link do Twojego posta, do którego tworzysz daną regułę. Aby sprawdzić link do wpisu, wystarczy, że klikniesz godzinę/datę publikacji, która jest dostępna przy każdym z postów.

3. Reply to post comments — do dyspozycji masz dwa warianty:

  • All comments niezależnie od tego, co użytkownik napisze, Twoja wiadomość zostanie do niego automatycznie wysłana,
  • Comments matching a rule — zaawansowana opcja, dzięki której przygotujesz osobne komunikaty dla osób, które skomentują Twój wpis w inny sposób. Dzięki tej opcji możesz uwzględnić to, co użytkownik napisze. Całość opiera się na podstawie zwrotów kluczowych. Gdy osoba napisze, że super tekst, to wyślesz jej inny komunikat niż osobie, która napisze, że jej się nie podoba.
  • Reply with — to w tym miejscu możesz zdefiniować treść komunikatu. Dodatkowo warto wykorzystać atrybuty personalizacji, aby Twoja komunikacja była jeszcze atrakcyjniejsza. Atrybuty są dostępne, gdy wywołasz je za pomocą {{.

Gdy wszystko jest gotowe, to wystarczy, że klikniesz Done i gotowe. Od tego momentu użytkownicy będą otrzymywali automatycznie przygotowaną dla nich wiadomość. Prawda, że proste?

Automatyzacja dla zaawansowanych

Chatfuel pozwala także na wysyłanie wiadomości, bloków w zaprogramowanych odstępach czasu. Opiera się to na zasadzie warunków, czyli gdy użytkownik spełni warunek A, to wyślij mu wiadomość B. To właśnie dzięki tej opcji możesz stworzyć moduł odpowiedzialny za „porzucone koszyki”. To, co ważne, to ta opcja jest dostępna tylko na poziomie użytkowników Twojego chatbota. Oznacza to, że użytkownik wcześniej musiał rozpocząć konwersację z Twoim botem.

Z opcji dostępnych po lewej stronie wybierz Broadcast, czyli element odpowiedzialny za wysyłanie treści do użytkowników Twojego bota. W tym wypadku interesuje nas sekcja Sequences.

 

marketing automation messenger

 

Aby dodać sekwencję automatyzacji, kliknij + w sekcji Sequences.

 

marketing automation messenger

 

Po prawej stronie wyświetli Ci się moduł odpowiedzialny za projektowanie automatycznych sekwencji. W tym wypadku musisz uwzględnić następujące rzeczy:

1. Sequence trigger — do wyboru masz trzy opcje:

  • First interaction — opcja, która odpowiada za pierwszy kontakt z Twoim chatbotem,
  • Last interaction — tu sekwencja może być zależna od ostatniej interakcji z botem, niezależnie od modułu, który zobaczyli,
  • User attribute — sekwencje możesz zaplanować na podstawie segmentacji użytkowników. W moim wypadku segmentuję wszystkich użytkowników, którzy przeszli do modułu z e-bookiem do pobrania (automatycznie jest im przypisywany atrybut ebook). Dzięki temu mogę precyzyjnie dotrzeć do tych osób, oferując im dodatkową wartość np. szablon z kalendarzem treści.

2. Send time — w tym miejscu definiujesz, po jakim czasie ma być wysłana wiadomość do użytkownika,

3. Treść komunikatu — w tym miejscu tworzysz komunikat, blok, gdzie możesz dodać linki, zdjęcia, wideo, czy audio. Do dyspozycji masz pełną gamę możliwości Chatfuela.

Jak stworzyć sekwencje dla ,,porzuconych koszyków”?

Do tego celu niezbędna jest segmentacja użytkowników, czyli przypisywanie określonych atrybutów do każdego kroku. Przechodząc przez proces płatności przechodzisz przez określone kroki — rejestracja konta, uzupełnienie danych, koszyk, płatność. Do każdego z tych kroków możesz przypisać odpowiedni segment. Za pomocą filtrowania po tych segmentach możesz precyzyjnie docierać do osób, które wyświetliły Koszyk, lecz nie przeszły do płatności.

Wróćmy do chatbota Multikina. W łatwy sposób można wrócić z komunikatem do osób, które wybrały kino, dzień, zdecydowały, że pójdą na Piratów z Karaibów, lecz nie przeszły do płatności. Dzięki automatyzacji można dotrzeć do nich, aby dokończyły proces płatności. Taka wiadomość mogłaby wyglądać w ten sposób:

 

marketing automation messenger


Możliwości jakie płyną z komunikacji w Messengerze są ogromne. Pierwszą zaletą jest fakt, że działania nie są podatne na żaden algorytm. Treści docierają do wszystkich osób, a wskaźniki otwieralności i klikalności sięgają nawet 90%. W połączeniu z automatyzacją, zaplanowanymi sekwencjami otwierają nowe możliwości.

Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć udanego wdrażania. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania to jestem do Twojej dyspozycji. W komentarzu pochwal się swoim chatbotem oraz regułami automatyzacji, które udało Ci się wdrożyć. Chętnie sprawdzę i przeklikam!

Subskrybuj Prasówkę zSieci na Messengerze


Pra­sówka zSieci to zbiór naj­waż­niej­szych infor­ma­cji ze świata social media i mar­ke­tingu. Publi­ko­wana codzien­nie rano od ponie­działku do piątku w for­mie listy. Dostępna jest zarówno na blogu, jak i na Mes­sen­ge­rze! Co to ozna­cza? Naj­waż­niej­sze infor­ma­cje tra­fiają bez­po­śred­nio na Two­jego Face­bo­oka, bez koniecz­no­ści zaglą­da­nia na fan­page, czy blog. Jedyne co musisz zro­bić, wysłać wia­do­mość na moim fan­page: https://www.messenger.com/t/mateuszczech.blog/

Udostępnij:
Kategoria:Chatbot, Poradniki, zhome
POPRZEDNI WPIS
119 Prasówka zSieci. 5 lipca.
CZYTAJ NASTĘPNY WPIS
120 Prasówka zSieci. 6 lipca.
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij