1 283 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300

Jak zdobyć znacznik Subscription dla chatbota w Messengerze? Poradnik.

1 284 wizyt

Posiadając chatbota w Messengerze, zapewne słyszałeś o zmianach w regulaminie z 17 lutego 2017 roku. Efektem tych zmian jest konieczność weryfikacji chatbota w Messengerze, by uzyskać zgodę na wysyłanie wiadomości z tagiem (znacznikiem) Subscription. Wymaga to przejścia weryfikacji przez Facebooka w celu ciągłej komunikacji z użytkownikiem.

W przeciwnym wypadku komunikacja z udzialem chatbota odbywa się w ramach tzw. polityki 24+1 oraz standardowego okna 24-godzinnego. W ostatnim czasie przechodziłem tę weryfikację wiele razy. Nie zawsze pozytywną – w Brand24 mieliśmy, aż 4 podejścia, by finalnie zobaczyć zielony znacznik i zgodę. Postanowiłem podzielić się doświadczeniem i dobrymi praktykami, aby Twój chatbot nie musiał przechodzić tego etapu wielokrotnie.

Z tekstu dowiesz się:

  • Czym jest znacznik Subscription?
  • Na czym polega polityka 24+1?
  • Jaka jest różnica pomiędzy tagiem Subscription a Update?
  • Jak i gdzie wysłać prośbę o weryfikację chatbota?
Zweryfikowany i zaakceptowany chatbot przez Facebooka

Co daje znacznik Subscription?

🎓Znacznik Subscription umożliwia swobodną komunikację z użytkownikiem. Oznacza to, że jako właściciel chatbota możesz wysyłać komunikaty do odbiorców bez konieczności ich wcześniejszej interakcji, czyli podejmowania akcji w bocie. To, co ważne dotyczy to treści niepromocyjnych np. ofert z innych sklepów czy zniżek.

Innymi słowy, jeżeli zależy Ci na regularnej dystrybucji treści z artykułami ze swojego bloga czy serwisu, to konieczne jest posiadanie znacznika Subscription. Jeżeli podobnie do mnie chcesz wysyłać codziennie treści, czy raz w tygodniu to niestety bez tej weryfikacji będzie to po prostu niemożliwe.

Widok tagów w Chatfuelu w zakładce Broadcast

Znacznik Subscription w Chatfuelu

Chatfuel to lider jeżeli chodzi o platformy do budowy chatbotów na Messengerze. Nie ukrywam, że jestem związany z Chatfuelem od samego początku. To tutaj buduję boty dla Brand24, siebie czy klientów jak Jakub Bączek, Denley czy CoolSculpting Polska.

Jeżeli podobnie do mnie posiadasz chatbota w Chatfuelu, a Twój chatbot przeszedł pomyślnie weryfikację to przy każdej wysyłce z poziomu zakładki Broadcast należy zastosować znacznik Subscription – oczywiście dla wiadomości w ramach Subscription Messages.

💡W przeciwnym wypadku należy zastosować się do tzw. polityki 24+1 lub 1 odpowiedzi w ramach standardowego 24-godzinnego okna.

Oficjalna dokumentacja Facebooka na temat znacznika Subscription – przeczytaj.

Czym jest polityka 24+1?

Po pierwsze, wszystkie chatboty na Messengerze podlegają pod tzw. okno 24 godzin (ang. 24-hour messaging window), które umożliwia każdemu chatbotowi na odpowiedź w ciągu 24 godzin od wysłania np. zapytania przez z użytkownika w Messengerze.

💡 1 odpowiedź w ciągu 24 godzin w przypadku, gdy to użytkownik do nas napisze np. aktywując plugin Live Chat, który uruchamia czat z administratorem fanpage’a.

Polityka 24+1 – na co pozwala?

Chatbot może również wysłać jedną dodatkową wiadomość po upływie 24 godzin. Limit 24-godzinny jest odświeżany za każdym razem, gdy dany użytkownik reaguje na wysłany komunikat, czyli podejmuje akcję np. klika, aby przeczytać dany artykuł lub podejmuje akcję, która jest:

  • użytkownik wysłała wiadomość do strony/firmy,
  • użytkownik rozpoczął konwersację za pomocą przycisku wezwania (CTA) w konwersacji z chatbotem,
  • użytkownik rozpoczął rozmowę z chatbotem za pomocą pluginu umieszczonego na stronie np. Wyślij do Messengera (wtyczka checkbox, Customer Chat).
  • użytkownik podjął akcję w ramach Facebook Ads, która uruchamia chatbota,
Znacznik UPDATE pozwala na komunikację w ramach okna 24-godzinnego oraz polityki 24+1.

Jest to powszechnie określane jako „polityka 24 + 1”, która w odróżnieniu od znacznika Subscription wymaga interakcji ze strony użytkownika, by móc kontynuować komunikację przy kolejnych wysyłkach wiadomości.

🎓W wypadku, gdy użytkownik nie podejmie akcji to automatycznie tracisz możliwość ponownego kontaktu z nim. To właśnie z tego powodu uzyskanie znacznika Subscription jest tak ważne.

Zlekceważenie wytycznych Facebooka i próba wysyłania regularnych wiadomości ze znacznikiem Subscription bez pozytywnej weryfikacji może się zakończyć zbanowaniem Twojego chatbota. Pamiętaj, że po przyznaniu znacznika Subscription musisz stosować się do regulaminu – treści NON PROMOTIONAL CONTENT 😉


Weryfikacja chatbota w Messengerze. Krok po kroku.

Niezbędnym elementem jest posiadanie aktywnego chatbota na profilu, gdzie chcesz zweryfikować bota. Mając aktywnego chatbota przejdź na stronę fanpage’a. Następnie kliknij Ustawienia.


Po przejściu do Ustawień zobaczysz kartę z ustawieniami Twojego fanpage’a. Dziś interesuje nas zakładka Platforma Messengera. To w tym miejscu znajdziesz wszystkie informacje związane z Twoim chatbotem i innymi aplikacjami, które mają dostęp do Twojego profilu.


Następnie zobaczysz kartę z najważniejszymi informacjami na temat ustawień Messengera. W sekcji Platforma Messengera znajdziesz:

  • Ustawienia ogólne – w przypadku chatbotów warto ustawić, że komunikacja jest w pełni zautomatyzowana (po coś je budujemy).
  • Połączone aplikacje – lista aplikacji, które mają dostęp do Twojego profilu. Znajdziesz tu informację o podłączeniu do Chatfuela czy ManyChat. Gdy będziesz chciał usunąć całkowicie chatbota, to w tym miejscu możesz odłączyć dostęp danej platformie – wraz z użytkownikami.
Lista aplikacji, które mają dostęp do Twojego fanpage’a.

🎓Ciekawostka: Czy wiesz, że za pomocą Sprout Social zbudujesz chatbota na Twitterze?

  • Whitelista – lista domen, które są wyświetlane z poziomu Messengera w widoku WebView. Warto uwzględnić to strony, do których linkujemy wysyłając wiadomości, by zapewnić lepszy #CustomerExperience.
  • Customer Chat – z poziomu tej zakładki skonfigurujesz także darmową wtyczkę Customer Chat w której możesz osadzić dowolne miejsce z Twojego chatbota – przeczytaj więcej o Customer Chat.
  • Twój link do Messengera – dość błacha rzecz, a spotykam się z sytuacją, gdzie stanowi to problem. Zasada jest prosta: do linku m.me/ wystarczy dodać nazwę profilu, aby otrzymać link: m.me/mateuszczech.blog
  • 🎉 Zaawansowane funkcje wiadomości – nasz wniosek, który należy wysłać do Facebooka w celu weryfikacji chatbota oraz przyznania znacznika Subscription.
  • Sekcja Odkryj – formularz zgłoszeniowy, aby nasz chatbot był dostępny z poziomu sekcji Odkryj w Messengerze. Rekomenduję, aby najpierw zadbać o znacznik Subscription, a następnie zająć się sekcją Discovery – tu z akceptacją nie powinno być najmniejszych problemów.

💡Do zgłoszenia chatbota do sekcji Odkryj nie jest konieczne posiadanie znacznika Subscription. Może się zdarzyć, że Twój bot nie potrzebuje tego znacznika, więc droga otwarta 🙂

Jak uzupełnić wniosek w celu weryfikacji chatbota?

Poniższy opis to zbiór moich doświadczeń i obserwacji, na co szczególnie zwrócić uwagę. Nie chcę obiecywać, że zawsze się uda, ale poniższy zbiór wskazówek to zbiór mojego doświadczenia, gdzie na końcu zawsze pojawił się zielony znacznik. Swój pierwszy wniosek wysłałem na samym początku, gdzie wymagane były screencasty.

Obecnie wniosek składa się z trzech sekcji:

  • Typ wysyłanych wiadomości: Wiadomości, Produktywność, Monitorowanie osobiste,
  • Dodatkowe informacje: dokładny opis wysyłanych wiadomości, ich częstotliwość oraz dodatkowe informacje na temat funkcji chatbota.
  • Przykłady wysyłanych wiadomości: z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że 3 przykłady w zupełności wystarczają. Poniżej umieściłem przykładowe, które możesz wykorzystać.

🎓Wniosek o przyznanie znacznika Subscription możesz uzupełnić w języku polskim lub angielskim. Język wniosku zależy od ustawień języka Twojego fanpage’a.

W celu uzupełnieniu wniosku kliknij Prośba. Uzupełnimy go wspólnie, a za 72 godziny (mam nadzieję) będziemy się cieszyć z pozytywnej weryfikacji. W tym miejscu także ukłony dla Czarka, który pomógł mi przy ostatniej weryfikacji.

Wniosek o przyznanie znacznika Subscription:

  • Typ wysyłanych wiadomości: jeżeli Twój chatbot będzie wysyłał wiadomości z Twojego bloga to zaznacz Wiadomości. Opcje Produktywność oraz Monitorowanie osobiste jest zarezerwowane dla chatbotów, które posiadają połączenie z aplikacjami zewnętrznymi np. kalendarz czy reminder z aplikacji do zarządzania zadaniami – tak z grubsza 😉
  • Podaj dodatkowe informacje: w tym polu należy opisać co robi nas chatbot. W przypadku, gdy chcesz wysyłać wiadomości z Twojego bloga możesz napisać:

Chatbot dla profilu XYZ ma za zadanie wysyłać powiadomienia o najważniejszych i najnowszych treściach związanych z marketingiem dla użytkowników, którzy wyrażą na to zgodę. Wiadomości są wysyłane raz w tygodniu.

Chatbot dla profilu XYZ wysyła cykliczne powiadomienia o nowych samouczkach, ważnych zmianach w serwisie i nowych artykułach na blogu do użytkowników, którzy wyrazili wcześniej zgodę na ich otrzymywanie. Wiadomości są wysyłane raz w miesiącu.

💡Dobrą praktyką jest także dodanie listy akcji, które odpowiadają za Zapis oraz Wypis. Możesz to przedstawić w formie:

Użytkownik w każdej chwili może się wypisać z otrzymywania wiadomości pisząc „Wypisz”.

💡W przypadku, gdy Twój chatbot będzie wysyłał wiadomości z poziomu API warto dodać linijkę:

Wszystkie wiadomości będą wysyłane w ramach Broadcast API ze znacznikiem NON_PROMOTIONAL_SUBSCRIPTION.

Uzupełniony wniosek z prośbą o weryfikację chatbota na Messengerze
  • Podaj przykłady wiadomości wysyłanych przez stronę: to miejsce, które w większości przypadków decyduje o tym, czy otrzymamy pozytywną weryfikację. Poniżej umieściłem 6 przykładów typów wiadomości, które pozytywnie przeszły weryfikację przez Facebooka:

Uwaga: nowy Reglulamin i Polityka Prywatności zacznie obowiązywać od 30 marca. Szczegóły poniżej.

Nowy e-book na temat Trendów w Marketingu w 2019 jest już dostępny. Sprawdź szczegóły na stronie.

Jakie narzędzia pomogą Ci zaoszczędzić 10 godzin dziennie? Przeczytaj case study na blogu.

Zastanawiasz się w jaki sposób zaplanować 2019 rok? Opublikowaliśmy case study. Przeczytaj więcej na stronie.

Oto najnowsze wpisy na blogu z kategorii, która Cię interesuje. Przeczytaj więcej na blogu.

Tutorial: Jak ustawić kampanie Facebook Ads? Właśnie opublikowaliśmy poradnik. Szczegóły na blogu.

Przykłady wiadomości we wniosku do weryfikacja chatbota na Messengerze

Na końcu pozostaje zaznaczyć, że akceptujemy zasady Messengera oraz Standardy Społeczności Facebooka. Następnie klikamy Zapisz wersję roboczą.

Przed nami jeszcze krótki formularz, gdzie musimy opisać dlaczego nasz chatbot potrzebuje informacji o:

  • Płci użytkowników: w tym polu wystarczy, że wpiszesz, że informacja o płci pozwoli Ci zapewnić lepsze doświadczenia użytkowników poprzez dopasowanie treści do płci.
  • Ustawienia języka: w tym miejscu należy opisać, że informacja o języku pozwoli dopasować język wysyłanych wiadomości do języka użytkownika.
  • Strefa czasowa: w ostatniej sekcji wpisujemy, że informacja o strefie czasowej pozwoli na dopasowanie wysyłanych wiadomości do strefy czasowej użytkownika, by uniknąć sytuacji, że wiadomości dotrą w nocy ze względu na różne strefy czasowe.

Wygląda na to, że to wszystko! Nie pozostaje mi nic innego jak trzymać kciuki za pozytywne rozpatrzenie Twojego wniosku.

Oprah Sprocket GIF by chris cubellis - Find & Share on GIPHY
Trzymam kciuki! 🙂

Z ostatnich obserwacji mogę powiedzieć, że Facebook rozpatruje wnioski już w ciągu 48 godzin, lecz ten proces może się wydłużyć do 5 dni.

Interesuje Cię temat chatbotów? Przeczytaj:

Udostępnij:
Kategoria:Chatbot, Poradniki, zhome
POPRZEDNI WPIS
Książki do marketingu na 2019. Podejmij wyzwanie #52w52 – cała branża czyta.
CZYTAJ NASTĘPNY WPIS
Baza wiedzy o chatbotach. Lista źródeł, materiałów i narzędzi.
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij