1 446 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300
Ankieta w chatbocie na Messengerze.

Jak zbudować ankietę w chatbocie na Messengerze? + integracja z Google Sheets.

1 447 wizyt

Najlepszym przewodnikiem jest język, bo pozwala pytać wprost o rzeczy, które są dla nas niewiadomymi. Mowa o feedbacku, który dostarcza nam cennych informacji. Z punktu widzenia biznesu, marketingu, sprzedaży. Z punktu widzenia użytkownika świetnym miejscem wydaje się być Messenger, a w połączeniu z chatbotem mamy do dyspozycji bardzo sprawne (i tanie) narzędzie do zbierania feedbacku. Chyba nie muszę mówić, że idealnie wpisuje się w dzisiejsze trendy w social media? 🙂 Programistą też nie musisz być – weź kawkę i zaczynamy.

Na końcu tekstu znajdziesz link do szablonu z ankietą w Chatfuelu – gotowy do użycia. Gdyby był nieaktywny to daj mi znać, wygeneruję dla Ciebie nowy.


Dlaczego ankieta w Messengerze?

Błyskawiczne odpowiedzi, intuicyjny interfejs i przede wszystkim wygoda w odpowiadaniu sprawia, że Messenger to idealny kanał do zbierania feedbacku. Pokażę Ci w jaki sposób zbudować ankietę z dowolną ilością pytań w Chatfueluplatformie do budowy chatbotów. 

Dodatkowo, wszystkie odpowiedzi użytkowników będą się zapisywały w Google Sheets, dzięki czemu analiza zebranych odpowiedzi będzie dużo wygodniejsza. 

Aaa…czy wspomniałem, że zrobisz to wszystko całkowicie za darmo? 🙂


 Jak zbudować ankietę w Messengerze?

Poniższy poradnik dotyczy platformy Chatfuel, która moim zdaniem oferuje największe możliwości pod kątem budowy botów na Facebooku – nie oznacza, że inne są złe.

1. Krok pierwszy: utwórz blok 

Ankietę w chatbocie stworzysz w jednym bloku, który możesz nazwać ankieta – w ten sposób bez problemu odnajdziesz odpowiedni blok pomiędzy innymi. 

Nazwa bloku jest widoczna tylko dla Ciebie

2. Krok drugi: tworzenie pytań

Ankieta wewnątrz Messengera może się składać z pytań zamkniętych, gdzie pula wyborów jest ograniczona lub pytań otwartych.

W tym poradniku pokażę Ci jak stworzyć pytania: 

  • zamknięte – ograniczona pula wyboru odpowiedzi, 
  • otwarte – użytkownik wpisuje swoją odpowiedź.

Konfiguracja pytań zamkniętych – Quick Reply

Do pytań zamkniętych najlepszym wyborem jest skorzystanie z odpowiedzi typu Quick Reply. 

Quick Reply umożliwia zapisywanie odpowiedzi użytkowników do {{atrybutu}}, dzięki czemu w łatwy sposób możesz zapisywać dane z odpowiedziami w Google Sheet.

Opcjonalnie możesz za ich pomocą analizować dane wewnątrz Chatfuela w zakładce People lub Broadcast.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Konfiguracja pytań w oparciu o Quick Reply i atrybut.


Odpowiedzi typu Quick Reply charakteryzują się tym, że po każdym pytaniu i pojawieniu się charakterystycznych „dymków” konwersacja zostaje zatrzymana. 

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Button typu Quick Reply

Dzięki temu możesz w jednym bloku umieścić dowolną ilość pytań, a każde z nich będzie wyświetlane w kolejności zgodnej z zasadą: od góry do dołu. 

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Zasada od góry do dołu: każde pytanie zostaje wyświetlone w kolejności od góry do dołu

Na animacji widać 3 pytania. Jedno po drugim, lecz w Messengerze zostaną one wyświetlone dopiero, gdy użytkownik dokona akcji w poprzednim pytaniu. Nie musisz się martwić o user experience – boty to sprytne bestie 😉


Konfiguracja pytań otwartych – User Input

Co w przypadku, gdy chcemy dać użytkownikom możliwość odpowiedzi na pytania otwarte? Zapytać o ulubiony kolor czy platformę społecznościową?

Z pomocą przychodzi plugin User Input, który umożliwia wpisanie dowolnej odpowiedzi – w tym wysłać plik czy zdjęcie. 

Konfiguracja pytań otwartych wykorzystujących plugin User Input

Podobnie jak w przypadku Quick Reply, odpowiedzi są zapisywane do {{atrybutów}}, dzięki czemu bez problemu odczytasz odpowiedzi na konkretne pytania. Zasada wciąż jest taka sama: od góry do dołu, więc każde kolejne pytanie pojawi się po udzieleniu odpowiedzi na poprzednie.

Pamiętaj, aby do każdego pytania przypisać INNY ATRYBUT, ponieważ w innym wypadku każda kolejna będzie NADPISYWAŁA poprzednią odpowiedź. 


Tworzenie ankiety w Messengerze

Znając możliwości i rodzaje pytań, które możesz wykorzystać w Messengerze czas utworzyć naszą ankietę – gotowy szablon znajdziesz na końcu tekstu. 

W obrębie jednej ankiety możesz wykorzystać zarówno pytania zamknięte i pytania otwarte – pokażę Ci jak stworzyć krok po kroku ankietę z 3 pytaniami.

Zasada działania dla każdej z ankiet jest taka sama – niezależnie od ilości pytań. Na końcu pokażę Ci w jaki sposób połączyć dane z Chatfuela z Google Sheets, gdzie znajdziesz wszystkie odpowiedzi na pytania. 


Dodawanie pytań w ankiecie na Messengerze

W bloku z ankietą utwórz pytanie za pomocą bloku: Text, a następnie dodaj Quick Reply do którego przypisz atrybut {{pytanie_1}}.

Animated GIF - Find & Share on GIPHY

Konfiguracja pytań w oparciu o Quick Reply i atrybut.

Następnie dodaj kolejne pytanie i kolejne odpowiedzi, które przypisz do kolejnych atrybutów – pamiętaj, by wykorzystać inne atrybuty do każdego z pytań.

Pamiętaj, by do każdego pytania przypisać inny atrybut.

Możesz dodać dowolną ilość pytań. Na końcu możesz wykorzystać plugin User Input, aby zadać pytanie otwarte, jednak nie jest to konieczne.

Za pomocą pluginu User Input możesz zadać pytania otwarte.

User Input jest bardzo pomocny, gdy ilość możliwych odpowiedzi na zadane pytanie jest większa niż 11 – właśnie tyle Quick Reply możesz dodać maksymalnie. 

Maksymalna ilość Quick Reply wynosi 11. 

3. Integracja z Google Sheets

Mają już przygotowaną ankietę z pytaniami byłoby super, gdyby móc analizować zgromadzone dane. Chatfuel posiada bezpośrednią integrację z Google Sheets, dzięki czemu jest to dziecinne proste. 

Bezpośrednia integracja Chatfuel – Google Sheets

To właśnie, dlatego tak ważna jest praca na atrybutach. To za pomocą {{pytanie_1}}, {{pytanie_2}} … {{pytanie_x}} odczytasz poszczególne odpowiedzi bezpośrednio w arkuszu Google’a.

Pod ostatnim pytaniem w Twojej ankiecie kliknij +, aby rozwinąć kartę z pluginami, a następnie wybierz Save to Google Sheets.

Chatbots GIF - Find & Share on GIPHY

Dodaj integrację z Google Sheets.

Następnie kliknij Connect Google Sheets. Zostanie automatycznie utworzony arkusz na wybranym przez Ciebie dysku Google Drive. Po utworzeniu arkusza powinna się pojawić możliwość dodania atrybutów, które chcesz zbierać w arkuszu.

Po poprawnej autoryzacji plugin powinien wygląda tak.

Powinna się pojawić opcja Open Sheet, lecz co najważniejsze to w polu User Attributes należy wpisać wszystkie atrybuty i parametry, które chcemy zbierać i zapisywać w naszym arkuszu. 

W polu User Attributes dodaj wszystkie atrybuty, które wykorzystałeś w ankiecie. W moim przypadku są to {{pytanie_1}}, {{pytanie_2}}, {{platforma_sm}}.

Chatbots GIF - Find & Share on GIPHY

Integracja z Google Sheets, by zapisywać odpowiedzi w arkuszu Google’a.

W efekcie każda wypełniona ankieta i odpowiedź na pytanie zostanie zapisana w Google Sheets. 

Po lewej stronie możesz zobaczyć jak wygląda ankieta, którą dziś wspólnie zbudowaliśmy. Pamiętaj, że w ankiecie możesz wykorzystać: 

  • grafiki, 
  • wideo,
  • audio,
  • gify.

I złota zasada.
1 pytanie = 1 atrybut.


Po wypełnieniu ankiety przez użytkownika w Twoim arkuszu znajdziesz wszystkie niezbędne informacje do jej analizy. Oto jak to wygląda:

Dzięki integracja z Google Sheets wszystkie dane możesz analizować w arkuszach Google’a.

Dobre praktyki

Sam widzisz, że stworzenie ankiety w messengerze nie jest trudne i czasochłonne. Za pomocą Chatfuela przygotujesz ją za darmo bez konieczności znajomości programowania. Oto lista wskazówek, które powinny poprawić user experience oraz urozmaicić Twoją ankietę. 

  1. Typing – po każdej odpowiedzi lub przed każdym kolejnym pytaniu warto dodać Typing i ustawić na 0,8 sek. W ten sposób po każdej odpowiedzi „zasymulujesz” pisanie kolejego, a użytkownik będzie miał chwilkę „na oddech” pomiędzy pytaniami.
  2. GIFY – wizualne kreacje z pewnością urozmaicą komunikację w Messengerze i sprawią, że to nie będzie kolejna nudna ankieta. 
  3. Go to Block – po każdym pytaniu możesz sprawdzać, czy użytkownik odpowiedział na poprzednie pytanie i jeżeli tego nie zrobił to za pomocą pluginu Go to Block możesz mu wyświetlić ponownie poprawne pytanie – dla zaawansowanych
Konfiguracja pluginu Go to Block sprawdzającego odpowiedzi.

Gotowy szablon ankiety w Messengerze

Niestety Chatfuel pod tym kątem posiada ograniczenia stąd wygenerowałem 5 linków do botów. 1 link = 1 bot.

Możesz go sklonować do siebie lub wykorzystać – mam nadzieję, że będzie służyć 🙂 Każdy bot jest identyczny, więc nie ma sensu klikać we wszystkie linki. 

  1. https://dashboard.chatfuel.com/#/invite/8YoSHA9SQpaXvSdbxeUr2ygOOWlK35XW
  2. https://dashboard.chatfuel.com/#/invite/FhwzslqT5HoBi3zkeZVXcrWgbVcRPdru
  3. https://dashboard.chatfuel.com/#/invite/PQQpy9wjlWtCPTZYREAkg40rGElQPA52
  4. https://dashboard.chatfuel.com/#/invite/FhwzslqT5HoBi3zkeZVXcrWgbVcRPdru
  5. https://dashboard.chatfuel.com/#/invite/Kydks9WthI3jovijTutt5byMRw37uW78

Gdyby się okazało, że linki są nieaktywne (ograniczenie do 24h) to napisz do mnie, udostępnię Ci nowy.


Zainteresowany chatbotami? 

Udostępnij:
POPRZEDNI WPIS
5 chatbotów na Messengerze dla marketerów. Przegląd chatbotów.
CZYTAJ NASTĘPNY WPIS
Subskrypcja w bocie na Messengerze. Chatfuel – poradnik.
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij