1 134 wizyt
15 49.0138 8.38624 1 4000 1 https://mateuszczech.pl 300
Jak zdobyć subsrybentów w chatocie na Messengerze? 7 sposobów.

Jak zdobywać nowych użytkowników w chatbocie? Oto 9 sposobów.

1 135 wizyt

Zastanawiając się nad kolejnym tekstem zauważyłem, że do tej pory pisałem głównie o tym “Jak zbudować coś tam w chatbotach”. Czas, by opowiedzieć i przybliżyć trochę, w jaki sposób możesz pozyskiwać użytkowników i subskrybentów do zbudowanego już chatbota. Zebrałem 9 sposobów, które możesz wykorzystać do pozyskiwania nowych użytkowników.

Dodatkowo opisałem jak wdrożyć każdy ze sposobów – praktyka, praktyka 😎

Myślisz o swoim bocie na Messengerze, ale nie wiesz od czego zacząć?
🎓 Przeczytaj poradnik: Jak zbudować bota na Facebooku?


W jaki sposób pozyskiwać nowych użytkowników w Messengerze?

Poniżej opisałem 9 sposobów w jaki możesz pozyskiwać nowych użytkowników do swojego chatbota. Każdy z opisanych sposobów możesz wykorzystać także jako rozszerzenie obecnej komunikacji oferując np. dodatkową wartość w Messengerze czy uzupełnić Customer Journey o komunikację z udziałem chatbotów.

Oto 9 sposobów jak pozyskać użytkowników w chatbocie w Messengerze:

  1. Messenger URL – reflinki,
  2. Customer Chat,
  3. Reguły do automatycznego odpowiadania na komentarze,
  4. Facebook Ads,
  5. Messenger Code,
  6. Send-to-Messenger Plugin,
  7. Popup,
  8. CTA “Wyślij Wiadomość” na fanpage’u,
  9. Sekcja Odkryj w Messengerze.

Poszczególne mechanizmy są ze sobą powiązane, dlatego opisuję je w takiej kolejności, by po przeczytaniu wszystko było jasne, a Ty będziesz mógł od razu zabrać się za wdrażanie opisanych sposobów.

Opisane sposoby opisuję na przykładzie narzędzia Chatfuel, w którym buduję chatboty. Nie przedłużając, zaczynajmy.


1. Messenger URL – reflinki

Czy wiesz, że do każdego z bloków zbudowanych w Chatfuelu możesz wygenerować bezpośredni link?

Przykładowy link do bloku w chatbocie:
https://m.me/Brand24?ref=hashtags_generator

W zasadzie to punkt wyjścia do każdej kolejnej aktywności związanej z Messengerem. Mowa o tzw. reflinkach, dzięki którym możesz bezpośrednio przekierować użytkownika do danego bloku np. do formularza zapisu czy konkretnej funkcji lub produktu.

Jak wygenerować reflink do danego bloku w Chatfuelu?

W celu utworzenia bezpośredniego linka kierującego do danego bloku wystarczy, że przejdziesz do danego bloku (zakładka Automate). Następnie kliknij w element LINK obok nazwy bloku. Pojawi się kreator reflinka dla danego bloku. W tym miejscu wystarczy, że utworzysz unikalny link i klikniesz Done.

Zaczynasz swoją przygodę z Chatfuelem?
🎓Przeczytaj Wprowadzenie do Chatfuela.

Od teraz możesz bezpośrednio przekierowywać użytkowników do konkretnego miejsca w Twoim bocie. Wystarczy, że podepniesz dany link lub wyślesz go bezpośrednio. Dla przykładu, tutaj możesz skorzystać z generatora hashtagów w bocie Brand24.

PRO TIP: Utworzenie reflinków jest niezbędne, aby móc w pełni wykorzystać wszystkie pozostałe sposoby do pozyskiwania subsrybentów. Innymi słowy, niemal wszystkie pozostałe metody wymagają utworzenia wcześniej reflinków do konkretnych bloków.


2. Customer Chat

Mam wrażenie, że to wciąż niedoceniona funkcjonalność chatbotów. O możliwościach wykorzystania Customer Chat pisałem tutaj. Czym jest Customer Chat?

Customer Chat – darmowy plugin do osadzenia na stronie

Customer Chat to darmowy plugin od Facebooka, który umożliwia na osadzenie widgetu LiveChat na stronie, podstronie czy dla wybranego wpisu – znajdziesz go np. we wpisie o narzędziach o wideo.

Innymi słowy, Customer Chat jest przedłużeniem Messengera i umożliwia na pozyskiwanie użytkowników z poziomu strony internetowej.

Do Customer Chat możesz przypisać konkretny blok (musi mieć utworzony reflink), dzięki czemu użytkownik, który podejmie akcje trafi do danego bloku. Świetnie sprawdzi się, gdy chcesz dodatkowo zaangażować użytkowników przeglądających Twoją stronę.


Jak utworzyć Customer Chat?

Customer Chat możesz utworzyć z poziomu zakładki Platforma Messengera w Ustawieniach Twojego fanpage’a lub bezpośrednio z poziomu Chatfuela.

Rekomenduję, aby tworzyć go za pomocą zakładki Grow w Chatfuelu, ponieważ oferuje ona konfigurację Customer Chat z wykorzystaniem reflinków. Jak to zrobić?

Konfiguracja Customer Chat w zakładce Grow w Chatfuelu

Jak utworzyć Customer Chat w Chatfuelu?

  • Przejdź do zakładki Grow w panelu Chatfuela.
  • Kliknij Enable w sekcji związanej z Customer Chat
  • Pojawi się konfigurator Customer Chatu:
    • Website domain for chat placement: w tym miejscu należy wprowadzić domenę strony, na której chcesz umieścić Customer Chat.
    • Enter Ref Parameter: w tym polu możesz wprowadzić nazwę reflinka, który będzie odsyłał użytkowników do konkretnego bloku po uruchomieniu Customer Chat.
    • Code to insert on your website: gotowy do skopiowania kod, który należy osadzić na stronie.

PRO TIP: Chcesz osadzić Customer Chat na WordPressie? Polecam skorzystać z wtyczki: Tracking Code Manager.

Konfigurator Customer Chat w zakładce Grow w Chatfuelu

Za pomocą Customer Chat jesteś w stanie przekierowwywać użytkowników z dowolnej podstrony do unikalnego bloku w Twoim chatbocie. To co ważne, dany blok nie musi być połączony z jakimkolwiek scenariuszem podczas tradycyjnej ścieżki w Messengerze.

Zatem za pomocą Customer Chat możesz osadzić dowolny element, funkcję z Twojego chatbota na wybranej przez Ciebie stronie, podstronie czy całej kategorii wpisów.

To naprawdę bardzo mocno niedoceniona funkcja.


3. Automatyczne odpowiadanie na komentarze

To funkcja, który w pewnym momencie wypaczała to jaką rolę pełnią chatboty i czym są – zwłaszcza na Facebooku. Niemniej jest to świetny mechanizm, który pozwala na pozyskanie użytkowników w Messengerze oraz na wzrost zasięgu na Facebooku.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że to najtańsza metoda na generowanie ogromnego buzzu dookoła tej aktywności.
Wiem, że mało osób wierzy mi na słowo, więc sam zobacz:

Hashtag Alert w Brand24 – przeczytaj więcej.

Ktoś czepialski mógłby zarzucić, że na profilu Brand24 to żaden problem (nic bardziej mylnego – Basia po prostu wmiata), ale poniżej dla przykładu mikro skala, czyli mój skromny fanpage:

Na małych profilach też się da 🙂

Prowadziłem tego typu aktywności regularnie i za każdym razem przynosiło to setki a nawet tysiące komentarzy.

To świetne rozwiązanie, ponieważ z jednej strony użytkownik zostawia komentarz na Twoim profilu, dzięki czemu zasięg organiczny rośnie a jednocześnie użytkownik trafia do chatbota.

Myślę, że najlepiej opisują to słowa Tomasza:

MARKETIM – wiesz, że kiedyś mieliśmy vloga?

Ile to kosztuje? 0 zł. Jak to skonfigurować?
To raptem 3 kliknięcia, więc do dzieła.


Jak skonfigurować automatyczne odpowiadanie na komentarze?

Podobnie do Customer Chat, reguły do automatycznego odpowiadanie na komentarze znajdziesz w sekcji Grow – znajdują się tutaj wszystkie Growth Toole.

Konfiguracja reguły automatycznego odpowiadania na komentarze.
  • Przejdź do zakładki Grow w panelu Chatfuela.
  • Kliknij +Add Rule w sekcji Acquire Users from Comments.
  • Pojawi się przed Tobą konfigurator
    • Rule Name: nazwa Twojej reguły. Widoczna tylko dla Ciebie.
    • Track comments under:
      • Any post – reguła będzie działała w obrębie całego profilu. Tego typu mechanizm możesz spotkać na profilu CoolSculpting Polskaspróbuj skomentować dowolny post “ile kosztuje zabieg”.
      • Specific post – reguła będzie działa w obrębie tylko jednego, konkretnego posta.
    • Reply to post comments:
      • All comments – chatbot będzie reagował na wszystkie* komentarze umieszczone pod danym postem lub wszystkimi postami w przypadku ustawień Any post.
      • Comments matching a rule – w przypadku tego wyboru możesz określić na jakie słowa ma reagować chatbot. Wykorzystując tę metodę możesz ustawić wiele wariantów odpowiedzi w zależności od treści komentarza – wymaga to konfiguracji wielu reguł dla jednego posta.
    • Reply with: w tym polu należy wpisać wiadomość, którą ma wysłać bot po skomentowaniu danego posta.
Skonfigurowana reguła do automatycznego odpowiadanie na komentarze

Jedyne co pozostaje to kliknąć Done i można testować.

🎓W jaki sposób sprawdzić, czy reguła do automatycznego odpowiadania na komentarze działa?

  1. Utwórz i zaplanuj publikację posta do którego chcesz podpiąć regułę automatycznego odpowiadania na komentarze.
  2. Przejdź do sekcji Zaplanowane posty.
  3. Otwórz zaplanowany post.
  4. Skopiuj jego link.
  5. Skonfiguruj w Chatfuelu regułę do odpowiadania na komentarze.
  6. Po zapisaniu reguły otwórz post ponownie i skomentuj (jako profil prywatny!).

O czym pamiętać wdrażając reguły automatycznego odpowiadania?

  • Reguły Automatycznego odpowiadania na komentarze działa tylko dla komentarzy wysłanych z prywatnych profili.
  • Automatyczna odpowiedź jest wysyłana tylko jeden raz dla każdego z użytkowników. Jeżeli skomentujesz post więcej niż jeden raz to otrzymasz tylko jedną wiadomość.
  • Chatbot reaguje tylko na komentarze umieszczone pod oryginalnym postem. Udostępnione posty i zebrane tam komentarze nie zostaną wykryte.
  • Za pomocą Automatycznego odpowiadanie na komentarze możesz wysłać tylko sam tekst (plain text). W przypadku, gdy zależy Ci na wysłaniu galerii czy listy należy skorzystać z reguł w sekcji AI i wymusić interakcję ze strony użytkownika.

Tylko w ten sposób będziesz mógł zamienić użytkownika z obserwatora w subskrybenta. W przeciwnym wypadku nie będziesz mógł ponownie wysłać wiadomości za pomocą chatbota.

Reguła automatycznego odpowiadanie na komentarze + sekcja AI.

4. Facebook Ads

To dość naturalny krok. Sam Facebook udostępnił specjalne CTA dla reklam, które wykorzystują chatboty. Mowa o przycisku akcji: Wyślij wiadomość, dzięki któremu użytkownik, który wyświetli Twoją reklamę od razu uruchomi chatbota.

Źródło: Chatfuel.com

Tu ponownie pojawiają się reflinki, ponieważ to za ich sprawą możesz kierować użytkownik z poziomu reklamy do określonego miejsca w chatbocie. Dodatkowo możesz wykorzystać w sponsorowanym poście wspomniane już Reguły Automatycznego odpowiadania na komentarze.

Mówiąc inaczej, za pomocą reklamy możesz komunikować subskrypcję czy dostęp do kursu, zniżkę, a po kliknięciu w reklamę użytkownik automatycznie zapisze się do Twojego newslettera lub otrzyma obiecany kod rabatowy.

Jak uruchomić reklamę połączoną z chatbotem?

W przypadku Facebook Ads sprawa jest prosta. Otwieramy Menedżera Reklam. Tworząc nową kampanię wybierz cel: Wiadomości. Tu podpisuję się pod słowami mojego serdecznego przyjaciela Czarka z Bot Like You, który argumentuje ten wybór tak:

Jest to format dedykowany dla Messengera i z własnego doświadczenia wiem, że nie warto kombinować z innymi. W internecie znajdziecie serię poradników sprzed aktualizacji, które sugerują “aktywność” bądź “ruch”. 
Jeśli nie chcecie stracić pieniędzy, to zrezygnujcie z takich opcji.

Poradnik Czarka na temat Facebook Ads z wykorzystaniem Messengera – przeczytaj
Jako cel kampanii wybierz: Wiadomości. Źródło: poradnik Czarka.

Następnie należy wybrać pomiędzy dwoma dostępnymi typami reklam w obrębie celu Wiadomości:

  • Kliknięcie do Messengera: wyświetl reklamy na Facebooku, Instagramie i/lub w Messengerze. Dzięki temu możesz przekierować użytkowników do odpowiedniego bloku w Twoim bocie.
  • Sponsorowana wiadomość: za pomocą tego formatu możesz dotrzeć z reklamą (promotional content) do użytkowników, którzy podjęli kiedykolwiek interakcję z Twoim chatbotem.

Następnie przechodzimy przez standardowe kroki kampanii na Facebooku:

  • Budżet i harmonogram,
  • Grupa odbiorców (targetowanie),
  • Umiejscowienie,
  • Optymalizacja i wyświetlanie.

PRO TIP: W wersji PRO w zakładce People możesz eksportować listę użytkowników, którzy podjęli interakcję z Twoim chatbotem. Dzięki temu możesz utworzyć Niestandardową grupę odbiorców, a następnie Grupę podobnych odbiorców (Lookalike’i). Dzięki temu dotrzesz do użytkowników, którzy są podobni do Twoich aktualnych subsrybentów. Bang.

Przechodząc do kreatora Reklamy w utworzonym wcześniej Zestawie Reklam, czas Skonfigurować Messengera:

Wybieramy Niestandardowa wiadomość powitalna i przechodzimy do konfiguratora. W zależności od potrzeb wybierz typ interakcji:

  • Sam tekst,
  • Tekst i obrazek,
  • Tekst i film.

To co kluczowe to w sekcji Działania klientów należy ustawić Przyciski. Dzięki temu będziesz mógł podpiąć dowolny blok z Twojego chatbota, który przekieruje użytkownika, który zareaguje na Twoją reklamę.

Następnie należy w Działanie ustawić Wyślij postback. W polu poniżej Payload bota należy wpisać: blok name: <nazwabloku>.

Obrazuje to grafika poniżej:

Jak połączyć reklamę Facebook Ads z chatbotem z Chatfuela?

Następnie klikamy zakończ i czekamy zatwierdzenie reklamy przez Facebooka. Oczywiście efektywność kampanii zależy od wielu czynników, ale mogę Ci powiedzieć, że u mnie średni koszt pozyskania 1 subsrybenta Prasówki zSieci wynosił 0,72 grosze.

PRO TIP: Do optymalizacji kampanii na Facebooku korzystam z chatbota na Messengerze – wypróbuj Leadza.


5. Messenger Code, chociaż QR Code lepsze

To dziwne, ale faktycznie tak jest. Głównie za sprawą tego, że najnowsze modele iPhone’ów i Samsungów automatycznie otwierają hiperłącze z poziomu Aparatu. Bez konieczności posiadania specjalnej aplikacji. Do wykrycia Messenger Code należy najpierw wykonać 3 kliknięcia w aplikacji Messengera

Jak zeskanować Messenger Code?

  1. Otwórz aplikację Messengera.
  2. Kliknij w zakładkę Osoby 👨‍👩‍👧 – na dole.
  3. Z górnej listy wybierz Skanuj kod.
Narzędzia do tworzenia grafiki w social mediawypróbuj Messenger Code.

Mimo wszystko upierałbym się, że QR są lepszym rozwiązaniem jednak w ramach edukacji o Messengerze przygotowaliśmy swojego czasu taką interakcję w oparciu o Messenger Code, ale to nie wszystko.

Pamiętasz jaką rolę pełnią reflinki opisywane na początku wpisu? Podobnie do Customer Chatu Messenger Codes możesz przypisać do dowolnego bloku w Chatfuelu.


Jak wygenerować Messenger Code?

Poznaj HumTech.io. Narzędzie za pomocą, którego wygenerujesz dowolną ilość Messenger Code w bardzo prosty sposób. W przypadku, jeżeli chcesz wygenerować wiele Messenger Code z różnymi funkcjami np. w toalecie możesz umieścić odnośnik do gry AR zaś w restauracji hasło do WiFi dla gości. Możliwości jest mnóstwo a pomyśl o grywalizacji…

Facebook Messenger Code Generator – narzędzie.

Sam widzisz, że trwa to tylko kilka sekund.

Jest jedna ważna rzecz, o której należy pamiętać zanim zaczniesz generować Messenger Codes. Reflinki muszą być pisane ciągiem, ponieważ narzędzie nie czyta spacji i po prostu nie zadziała.

Dobrą praktykę jest dodanie w miejsce spacji po prostu tzw. „podłogi”.


6. Send-to-Messenger Plugin

Kolejne rozwiązanie, które znajdziesz w sekcji Grow w Chatfuelu.

Konfiguracja powinna być już dla Ciebie dość jasna. Wybieramy odpowiedni reflink, czyli blok który zostanie wyświetlony po kliknięciu Send to Messenger np. za chwilę przez Ciebie. Określamy rozmiar, kopiujemy kod i wklejamy w miejsce, gdzie chcemy go umieścić.

PRO TIP: Plugin Send-to-Messenger możesz umieścić np. w formularzach kontaktowych, popach czy podczas procesu zakupowego. Użytkownicy bardzo chętnie korzystają z takiej funkcji.

Jak działa Send-to-Messenger Plugin? Wypróbuj:


Sam widzisz, że to cholernie proste, więc chyba już nikogo nie dziwi fakt, że Messenger jest dziś potężnym kanałem komunikacji z użytkownikiem.

7. Popupy + formularze

Dodatkowo plugin Send-to-Messenger oraz Checkbox Plugin możesz osadzić w exit popupie czy na formularzach płatności czy kontaktowych. Dzięki temu użytkownicy będą mogli śledzić np. status przesyłki w Messengerze.

Grafika: Recast

Checkbox Plugin (umieszczony powyżej) możesz wykorzystać w przypadku przesyłania informacji o np. informacji o. złożonym zamówieniu do chatbota, dzięki czemu możesz informować użytkowników o zmianie statusu czy przekierować do newslettera.


8. Przycisk "Wyślij Wiadomość" na fanpage'u

Do Twojego fanpage'a możesz dodać przycisk Wyślij wiadomość, dzięki czemu użytkownicy przeglądający Twój fanpage będą mogli uruchomić chatbota.

Jak dodać przycisk Wyślij Wiadomość do fanpage'a?

Zrobisz to z poziomu głównego widoku Twojej strony na Facebooku:

Konfiguracja przycisku Wyślij wiadomość na fanpage'u

W zasadzie co tu więcej powiedzieć? Jeżeli zależy Ci na budowaniu bazy subskrybentów czy użytkowników Twojego chatbota to z pewnością warto ten przycisk umieścić na fanpage'u.

PRO TIP: Dodatkowo za pomocą Cover Photo / Cover Video możęsz dodatkowo zwrócić uwagę na nowy przycisk i zachęcić do interakcji z botem.


9. Sekcja Odkryj w Messengerze

Myślę, że wiele tej sekcji brakuje do ideału, ale jednego jej nie można odmówić. Generuje organicznie ruch w chatbocie, a jeżeli Twój chatbot posiada odpowiednio dużo aktywnych użytkowników to możesz liczyć na pojawienie się w sekcji Najpopularniejszych.

Grafika: iDownloadBlog

To dość spory zastrzyk nowych użytkowników – nie zawsze tych na których Ci zależy, bo do tej sekcji mają dostęp wszyscy użytkownicy Facebooka.

Jak zgłosić chatbota do sekcji Odkryj?

Do pojawienia się chatbota w sekcji Odkryj należy wypełnić formularz, który znajdziesz w Ustawieniach fanpage'a w zakładce Platforma Messengera.

Ustawienia fanpage'a na Facebooku

Następnie zjeżdżamy do Ustawienia sekcji Odkryj. Zobaczysz ustawienia oraz formularz, który należy wypełnić i opisać swojego chatbota. Formularz składa się z następujących pól:

  • Przegląd – należy wprowadzić tu opis Twojego chatbota. Poinformuj potencjalnych użytkowników, dlaczego powinni skorzystać z. Twojego chatbota.
  • Kategorie – określ kategorię Główna oraz Dodatkową.
  • Słowa klucze – wprowadź maksymalnie 10 słów (do 30 znaków każde), które opisują Twojego chatbota. Taki instagramik, prawie.
  • Język – w jakim języku jest Twój chatbot?
  • Podsumowanie – opis, który będzie widoczny w sekcji Odkryj po zaakceptowaniu Twojego wniosku. Podsumowanie może mieć maksymalnie 40 znaków.

Po przesłaniu formularza i zatwierdzeniu Twojego chatbota przez Facebooka będziesz mógł wyświetlić bota w sekcji Odkryj. Poniżej znajduje się także opcja, dzięki której w błyskawiczny sposób usuniesz bota z Discovery Tab.

Widoczność sekcji Odkryj

Mamy to!

Trochę tego wyszło, to prawda. Teraz mogę Ci się przyznać, że kiedy siadałem do tego tekstu była 13:29. Pisząc to podsumowanie jest 21:14, ale myślę, że ten tekst nie mógł być krótszy.

Opisane funkcje to pełne spektrum tego w jaki sposób możesz promować swojego chatbota na Messengerze. Kampanie jak ta realizowana przez K2 dla Desperadosa pokazują, że w Polsce Messenger przebija się do mainstreamu – dowiedz się więcej.

Zacząłem nawet pić z Messengera

Opisane sposoby stanowią świetny arsenał, by móc planować komunikację w oparciu o chatbota w perspektywie lat a nie tygodni. Moim zdaniem każda z opisanych taktyk sprawdzi się na innym etapie kontaktu z użytkownikiem, a to otwiera wiele możliwości.

Nie przedłużam, bo i tak już przesadziłem.

Udanych chatbotów, yo🤜


Gdybyś jednak nie miał dość:

Udostępnij:
POPRZEDNI WPIS
Jak monitoring internetu pomaga mi ocenić efekty prowadzonych działań?
O autorze
Mateusz Czech

Sporo czasu spędzam w sieci. Przez ten czas odkryłem setki narzędzi. Są wśród nich te, które mogą pomóc Ci w codziennej pracy. Ponadto jestem gadżeciarzem i fanem technologii. Prywatnie fan Apple. Zawodowo związany z Brand24.

close
Thanks !

Thanks for sharing this, you are awesome !

Przeglądanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie Więcej informacji

Ciasteczka cookies na tej stronie są włączone, aby dostarczyć Ci najlepszy możliwy sposób przeglądania. Jeśli kontynuujesz przeglądanie strony, bez zmiany sowich ustawień o ciasteczkach, lub klikniesz "Akceptuj", wyrażasz na to zgodę.

Zamknij